سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه های گردشگری جیرفت

جاذبه های گردشگری جیرفت

 

جیرفت در دشتی پهناور واقع شده است که یکی از شهرهای تاریخی و مهم جنوب استان کرمان به شمار می‌رود. جیرفت را بسیاری با نام شهر دقیانوس می‌شناسند. شهر دقیانوس، تمدنی که ادعاهای بسیاری از باستان‌شناسان را مبنی بر کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق را متزلزل کرد.

 این شهر کهن و تاریخی که بسیار مورد توجه تاریخ‌دوستان و باستان‌شناسان است، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. با چتراتا همراه باشید تا برخی از جاذبه‌های این شهر باستانی را به شما معرفی کنیم.

 

آبشار سرنکوه

 

آبشار سرنکوه جیرفت در استان کرمان واقع شده است. گام برداشتن در فضای مملو از جنگل ها و باغ ها ی سردسیری و چشم دوختن به هرم گرمای جیرفت از آن فاصله، شکوهی خاص دارد. متاسفانه به دلیل کم آبی و خشکسالی های اخیر، آب این آبشار بسیار محدود شده و فقط در پی باران های شدید و جاری شدن رودخانه، عظمت و ارتفاع آن رخ می نماید و دردیگر روزهای سال، توان خود را برای رقابت با آبشار200 متری «وروار» دربخش دیگری ازجبال بارز ازدست می دهد. اما این دو آبشار بلند و با عظمت نشانی دیگر ازعظمت و شکوه رشته کوه جبال بارز دارند.

 

قلعه سموران

 

قلعه سموران در فاصله‌ 60 کیلومتری از شرق شهرستان جیرفت قرار دارد.این میراث سرزمین فرهنگ و تمدن، متشکل از سنگ‌های مرمری است که بیشتر به رنگ قرمز متمایل بوده و بر بلندای کوهی ساخته شده است.

حضور دو دروازه در ضلع جنوبی قلعه با تعبیه‌ 12 برج دیده‌بانی، در بخش‌هایی از این اثر ملی نشان از تدبیر سازندگان و طراحان این دژ مستحکم دارد که احتمالا برای جلوگیری از حملات احتمالای دشمنان، طرح‌ریزی شده است.

 

مسجد شهرقدیم

 

مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس) یک هزار و 200 سال قدمت دارد و یکی از کهن‌ترین مساجد جهان اسلام است و در ایران نیز جز نخستین مساجد محسوب می‌شود. به نظر می‌‌رسد که مسجد شهر دقیانوس در دوران صفاری، در قرن سوم و به فرمان «عمرولیث» احداث شده است.

 

روستای دوساری

 

در فاصله 5 کیلومتری ضلع شرقی جاده جیرفت به کهنوج روستای زیبا دوساری واقع شده است. این روستا در زاویه کوه‌های آهکی نسبتاً صورتی رنگ به فاصله 2 کیلومتری از جاده اصلی قرار گرفته است.

 باغات مرکبات و نخل‌های خرما زیبایی خاصی به این روستا داده است. در ایام اسفند و فروردین عطر رایحه بهارنارنج و پرتقال از گوشه و کنارش به مشام می‌رسد. در شمال این روستا جریان آب طبیعی گوارایی است به نام بندری که از لابه‌لای صخره‌ها می‌جوشد و به این منطقه زندگی و طراوت می‌بخشد.

 

آبگرم دیمند وگوکان

 

آبگرم دیمند و گویکان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه کوهستانی محسوب می‌شود که در ارتفاع 1530 متری از سطح دریا قرار گرفته است. حرارت73 درجه، آب دهی حدود 10لیتر در ثانیه و حوضچه طبیعی آن در دل سنگ‌های آتشفشانی، این آبگرم قلیایی را از گردشگران فراوانی برخوردار کرده است.

 آبگرم به صورت جوششی از زمین خارج و در پایین دست، رود خانه کوچکی را به وجود آورده که طراوت خاصی را به منطقه می‌بخشد. این آبگرم دایمی که داغ‌ترین آبگرم استان است، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب گردشگران بوده و آنچنان توجهی به آن نشده است.

 

آبشار دره گلم دخترکش

 

آبشار دره گلم دخترکش در فاصله 47 کیلومتری شمال جیرفت واقع در استا ن کرمان و در بخش سردسیر دلفارد، در دره ای شرقی–غربی و مملو از چنار قرار گرفته است.

 گُلم در مناطق جنوبی استان، همان حوضچه آبی است که در رودخانه ها و یا در محل آبریز آبشارها به وجود می آید و گُلم دختر کش، شاید تداعی کننده حادثه ای باشد که ناشی از غرق شدن دختری در آنجا باشد و یا تمثیل زیبای آن از این اصطلاح استفاده شده است. اما برای این مورد سندی وجود ندارد و بیشتر بر گرفته از متن عام جامعه است.

 

محوطه باستان شناسی کنار صندل

 

طبق کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسان، یکی دیگر از مناطق تاریخی و باستانی کشور در فاصله‌ پنج کیلومتری از غرب شهرستان عنبرآباد و نیز 30 کیلومتری از جنوب شهرستان جیرفت، کشف و ثبت شد که به «محوطه‌ باستان‌شناسی کنارصندل» شهرت یافته است.

این کاوش‌ها به همت «یوسف مجیدزاده» در مناطق مختلفی انجام شد که طبق آن‌ها حصول نتایجی شگرف از جمله برخورداری حوزه‌ فرهنگی هلیل‌رود از آبادانی، شکوه، رونق و تمدنی بالغ بر هزاره‌ سوم است.

 

موزه جیرفت

 

موزه‌ جیرفت، میزبان تعدادی از آثار تاریخی و باستانی کشف شده از بین هزار قلم شی بازیافتی است که به همت باستان‌شناسان و مسئولین کشور به یکی از مجموعه‌های هنری و تاریخی ارزشمند ایران تبدیل شده است.

در این موزه‌ می‌توان اشیایی همچون سردیس و تندیس انسان و جانوران ساخته شده از سنگ مرمر، پیکره‌ جانوران و انسان متشکل از سنگ صابونی، سفال‌هایی با قدمتی بالغ بر اواخر هزاره‌ چهارم و سوم پیش از میلاد مشاهده کرد.

 

دریاچه سد جیرفت

 

در چهل کیلومتری شمال غربی شهرستان جیرفت در محل تنگ نراب، دریاچه سد جیرفت قرار دارد. این دریاچه سالانه به طور متوسط بیش از 400 میلیون مترمکعب آب در دل خود جای می دهد و از این رو بزرگ‌ترین تجمع آب شیرین در استان کرمان به شمار می‌رود.

 

برای مشاهده ادامه مطلب جاذبه های گردشگری جیرفت  کلیک کنید.