سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه های گردشگری شهر نراق

جاذبه های گردشگری شهر نراق

 

 

شهر زیبا و تاریخی نراق، یکی از نواحی دوست‌داشتنی و بسیار دیدنی در استان مرکزی است که از سه جهت گرداگرد آن را کوه فراگرفته است. همین امر از مهم‌ترین دلایل برخورداری این شهر کهن از آب و هوایی مطلوب و دلچسب است که در کنار آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در مرکز کشور، تبدیل ساخته است.

باستان‌شناسان، قدمتی بالغ بر دو هزار سال را برای شهر نراق تخمین زده‌اند که در خود خانه‌های قدیمی، آب‌انبار‌ها، مساجد، امام‌زاده‌ها، بناها و آثار تاریخی متعددی را در کنار جاذبه‌های فوق‌العاده‌ طبیعی جای داده است.

 

قلعه تاریخی اُل

 

یکی از جاذبه‌های طبیعی در نراق، قلعه‌ای است کهن که در «کوه اُل» و در دهانه‌ی غاری که در ارتفاع 700 متری این کوه قرار دارد، واقع شده است. در بین مردم محلی این غار، به نام «قلعه‌ی اُل»، شهرت یافته است که بالای مزرعه‌ی شریف آباد و بر صخره‌ها قرار گرفته است.

 

آبشار دره آبشتا

 

در فاصله سه کیلومتری از شهر نراق و در شمال غربی این شهر ، دره آبشتا قرار دارد. این دره یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر نراق است و در انتهای آن آبشاری فصلی وجود دارد که طراوت بیشتری را به محیط این دره بخشیده است.

 این آبشار که در امتداد کوه اُل و در فاصله پنج کیلومتری شهرستان نراق قرار گرفته در حدود 15 متر ارتفاع دارد و در فصل‌های بهار و زمستان پرآب‌تر از فصل‌های دیگر است.

 

کاروانسرای شمس السلطنه

 

کاروانسرای شمس‌السلطنه ، عمارتی است کهن که احتمالا قدمت آن بالغ بر 150 سال است. این کاروانسرا، یکی از زیباترین عمارات تاریخی نراق است که به نیابت از «حاج محمد نراقی» مشهور به «حاجی خان» ساخته شده است.

این اثر ایران کهن متشکل از دو طبقه یکی جهت نگهداری چهارپایان و دیگری برای اسکان و جهت استراحت تاجران است.

 

کوه ویلیجیا و میل نراق

 

کوه ویلیجیا در شرق نراق قرار دارد و از دامنه آن چشمه رود جریان دارد. میل نراق نیز در 7 کیلومتری شرق این شهر در گردنه‌ای موسوم به گردنه نراق در مسیر نراق – مشهد اردهال و در دامنه کوه ویلیجیا خودنمایی می‌کند.

 

غار چال نخجیر

 

این غار زیبا متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می‌‌آید که در سال 1368 توسط گروهی از کوهنوردان شناسایی شده ‌است.

این غار در منطقه ای به نام چال نخجیر در حدود مابین نراق و دلیجان واقع شده است. کارشناسان آن را مربوط به دوره سوم زمین شناسی می‌دانند و با توجه به مناظر کم نظیر اهمیت ویژه ای در امر جذب جهانگردان جهان دارد.

 

پناهگاه حیات وحش جاسب

 

پناهگاه حیات وحش جاسب در منتهی‌الیه جنوب شرقی استان مرکزی و در شمال نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است.پناهگاه حیات وحش جاسب با مساحت 17100 هکتار، از کوه‌های خشک صخره‌ای، دره‌ها، تپه‌ها و دشت تشکیل یافته است. بلندترین نقطه این پناهگاه قله کوه ولیجا با ارتفاع 3151 متر و کمترین ارتفاع آن در تنگه رودخانه ازنا با ارتفاع 1800 متر می‌باشد.

در پناهگاه حیات وحش جاسب جانورانی چون قوچ و میش، گرگ، روباه، خرگوش، گراز، تشی، خارپشت، دوپای کوچک، کبک، تیهو، بلدرچین، قمری، سبز قبا، چکاوک کاکلی، شاه بوف، سارگپه، عقاب دو برادر، دلیجه و بسیاری جوندگان و خزندگان زندگی می‌کنند.

 

چشمه رود

 

چشمه رود در شرق شهر نراق و در دامنه کوه زیبای ویلیجیا قرار دارد و در ادامه به منطقه جاسب منتهی می‌شود.ارتفاعت این منطقه بسیار زیبا و دلنشین است و در ایام گرم تابستان پذیرای خیل کثیری از مردم منطقه بخصوص ساکنان شهر کاشان می‌باشد.

 

بازار قدیمی نراق

 

یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند و باقی مانده این شهر، می‌توان به بازار سرپوشیده و قدیمی آن اشاره کرد. مصالح اصلی این بازار آجر است و ساخت آن به دوران قاجار مربوط می‌شود. بازار نراق که به بازار شمس السلطنه نیز شهره است، از آثار تاریخی بسیار زیبا و دیدنی است که در قرن 13 هجری، ساخته شده است.

 معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است. سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.

برای مشاهده ادامه مطلب جاذبه های گردشگری شهر نراق  کلیک کنید.