سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه های گردشگری کنگاور

جاذبه های گردشگری کنگاور

 

شهر کنگاور شهری زیبا در استان کرمانشاه است که قدمت آن به دوره ساسانیان می ‌رسد در نتیجه یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می رود.

کنگاور به علت فاصله کمی که تا معبد باستانی آناهیتا دارد، همواره در طول تاریخ از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار بوده است. شهر کنگاور تا زمان ساسانیان شهری کاملا آباد بود، اما پس از حمله عرب‌ ها ویران شد.

اکثریت مردم کنگاور به زبان کردی و لری و بعضا ترکی و فارسی صحبت می کنند. اهالی کنگاور مردمانی هنرمندند. از جمله هنرهای دستی آنها می توان به منبت کاری به معنای کنده کاری روی چوب، ساز سازی مخصوصا تنبور سازی و ساخت تار و سه تار و نیز قالی بافی اشاره کرد.

 

معبدآناهیتا

 

معبد آناهیتا در قلب شهر کنگاور در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا روی تپه‌ای طبیعی ساخته شده است.معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا، الهه پاکی و محلی برای نیایش آب بوده که یکی از چهار عنصر مقدس و مورد احترام ایرانیان باستان است. کاربرد این معبد برای استفاده از آب رودخانه شاپور در 6 متری زمین بود و به صورت یک مکعب که دیوارهای این معبد از سنگ‌های بزرگی بنا شده اند که بین سنگ‌های حجاری شده هیچ ملاتی وجود ندارد و این سنگ‌ها توسط بست‌های آهنی به هم متصل شده اند.

 

سراب فش

 

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه، سراب فش است که در 17 کیلومتری شمال‌غرب کنگاور در دهستان فش قرار دارد. این سراب در سال 82 به‌عنوان یک اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده و ارتفاع آن از سطح دریا یک‌هزار و 645 متر است.

سراب فش از چشمه‌های متعددی که از رشته کوه‌های زاگرس تغذیه می‌شوند تشکیل شده است.

 

پل کوچه

 

در هفت کیلومتری شرق کنگاور، در مسیر جاده کنگاور به تویسرکان در روستای کوچه،  پل کوچه واقع شده است. این پل بر روی رودخانه خرم رود در جهت شمال شرقی – جنوب غربی احداث شده است.

جنس پایه های پل کوچه در قسمت داخل آن از سنگ و ملات و بین آنها از گچ است. پل کوچه دارای چهار دهانه نامساوی است.

 


 بیشتر بخوانید :

-  اجاره ویلا شمال

-  اجاره ویلا

-  اجاره ویلا در رامسر

 


 

حمام حسن خان

 

این حمام درمحله شهرآباد یکی دیگر از حمامهای قدیمی کنگاور می‌باشد. بنای این حمام نیز بدین ترتیب است: سربینه این حمام هشت ضلعی است که بیشتر به مستطیل شبیه است. یعنی چهار کنج مستطیل بریده و از آن صفه‌های کوچکی درآورده اند که نتیجه یک هشت ضلعی که دو به دو با هم برابر می‌باشند، بوجود آمده است.

 

گودین تپه

 

گودین تپه در سال 1961 کشف شد.  این تپه به پنج لایه تقسیم شده‌است که کاوش‌ها برلایه دوم آن تا لایه پنجم تمرکز داشته‌است. هر چند سابقه استقرار در این مکان به بسیار پیشتر یعنی حدود 50000 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.

 

سراب ماران

 

تپه سراب ماران مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دورانهای پس از اسلام است روستای سراب ماران در نزدیکی تپه ها شکل گرفته است که آثار بسیار زیادی از تمدن گذشته در دل آن پیدا شده.

 سراب ماران نام خود را بر این روستا نهاده. مار های آبی زیادی در این سراب قرار دارد که شاید نام گذاری این سراب بدان نام بی دلیل نباشد.

 

قلعه ساری اصلان

 

قلعه ساری اصلان در محله‌ی قدیمی “در عمارت” کنگاور واقع شده و تاریخ احداث آن حدوداً به اواخر دوره قاجاریه بر می‌گردد. این خانه که تن‌ها بازمانده‌ی خانه‌های قدیمی کنگاور است بر محور شمالی – جنوبی استقرار یافته و در سال‌های گذشته به واسطه دیوار حائلی به دو بخش مجزا تفکیک شده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب جاذبه های گردشگری کنگاور  کلیک کنید.