سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاذبه های گردشگری اقلید

جاذبه های گردشگری اقلید

 

در این مقاله قصد داریم شما را با اقلید و جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این شهر و جاذبه هایش بیشتر بدانید .

 

معرفی اقلید

 

شهرستان اقلید جزء مناطق کوهستانی و مرتفع کشور محسوب می شود و وسعت آن 7054 کیلومتر مربع نزدیک به 7/5 درصد کل مساحت خاکی استان فارس را به خود اختصاص داده است. این شهرستان دارای 2 نقطه شهری اقلید و سده ، 3 بخش، 9 دهستان و 80 روستا می‌باشد و از 93975 نفر جمعیت شهرستان، 56803 نفر(%60) در نقاط شهری و 35159 نفر (%40) در نقاط روستایی اسکان دارند.

این شهرستان در محدوده جغرافیایی 52 درجه و 55 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی واقع شده است . مهمترین دشت‌های این شهرستان عبارتند از: دشت خسروشیرین، دشت بکان، دشت نمدان، مهمترین کوههای شهرستان نیز عبارتند از: 1-کوه آب سیاه، 2-رشته کوه سفید کوه بل بلندترین قله آن است .

سابقه تاریخی منطقه با توجه به نشانه‌هایی که در دسترس می باشد به پایان دوره نوسنگی یعنی 1000 سال پیش از میلاد بر می گردد . بر خلاف امروز که اقلید در حاشیه قرار گرفته است، در گذشته جاده اصلی اصفهان ـ شیراز از اقلید می‌گذشته است و به همین دلیل نقشی مهمتر و کلیدی تر از سایر شهرستانها در تحرک فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی سرزمین پارس داشته است.

این شهر زمانی گوشه‌ای از شاهنشاهی هخامنشیان به نام آزارگاتا و مرکز تربیت اسب جنگی کوروش محسوب می شده است . به استناد آثاری که از کتب تاریخی و سفرنامه‌های جهانگردان بجای مانده، اقلید در دوران پیش از اسلام نیز شهری آباد و مطرح بوده است.

 

جاذبه های گردشگری اقلید

 

تنگ براق

 

تنگ براق، نام دره‌ای دیدنی و زیبا در شمال روستای تنگ براق می باشد . به علت واقع شدن این روستا در نیمه جنوبی کشور و البته قرار گرفتن آن در ناحیه کوهستانی، سبب شده که این روستا در فصول بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان سرد داشته باشد .

از آنجا‌ که اطلاعات بسیار کمی در خصوص تنگ براق در دسترس عموم مردم قرار گرفته ، طبیعت این دره سال‌هاست که بکر و دست نخورده باقی مانده است. این دره زیبا و چشم‌نواز، همچون مرواریدی در صدف برای گردشگرانی که شانس حضور در آن را دارند به نمایش در آمده است.

تصور کنید بر بالای ناحیه کوهستانی ایستاده‌اید و گویی مزارع سرسبز جنگل‌ها و باغ‌های اطراف  که در نهایت زیبایی هستند، زیر پای شما به چشم می‌خورد. از سمت کوه به داخل  دره وارد شده و  دره‌نوردی را آغاز می‌کنید. در گوشه‌ای از منظره‌ پیش رو تنگه‌ای را می بینید که در آن درختان فراوانی وجود دارد . رودخانه‌ای خروشان نیز از زیر درختان این منطقه می گذرد .

در گوشه ای دیگر نیز چشمه‌های بسیاری به چشم می‌خورد که اکنون پس از سال‌ها در حال جوشش هستند. همچنین از سویی دیگر غار‌ی با دیواره‌های سبز و پوشیده از خزه، آبچک‌ها و وجود ستون‌های آهکی معلق می‌بینید. تمامی این‌ها از جاذبه های طبیعی تنگ براق هستند که از سفر به آن شگفت‌زده می شوید .  به راستی گویی این نقطه از شیراز، تکه‌ای از بهشت است.

سرچشمه اصلی رودخانه تنگ براق، رودخانه پالنگان می باشد . عبور این رودخانه از این تنگه سبب شکافته شدن صخره‌هایی شده که بر سر راه آن قرار داشته است و این رخداد زیبایی‌های بسیاری از جمله آبشارها و حوضچه‌های زیبا و هیولای فیل مانند را به وجود آورده است.

حوضچه‌های واقع در مسیر این رودخانه و البته تنگ براق در بعضی نقاط 10متر عمق دارند اما پریدن و شیرجه از ارتفاعات تنگه به درون این حوضچه‌ها به علت وجود صخره‌های بزرگی که زیر آب وجود دارد، بسیار خطرناک بوده و تاکنون جان چندین نفر را گرفته است. اگر قصد آبتنی در این حوضچه‌ها را دارید با یک راهنمای آشنا به محل، طبیعت‌گردی در تنگ براق را آغاز کنید.

 

چشمه قدمگاه

 

چشمه قدمگاه در بخش سده و در محلی با پوشش گیاهی مناسب و محوطه‌ای سرسبز و درختکاری شده واقع می باشد . موقعیت این چشمه برای ایجاد تاسیسات پذیرایی بین‌راهی بسیار مناسب است. در حال حاضر چشمه فوق پس از انباشت در یک حوضچه بخشی از زمین‌های اطراف را آبیاری می‌کند.

 

روستای دزد کر

 

این روستا چشم‌انداز طبیعی زیبایی دارد و در طول سال مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. این روستا در فاصله 10 کیلومتری تنگ براق واقع شده است و فراوانی آب‌های سطحی، کیفیت مناسب پوشش گیاهی درختان جنگلی و آب هوای مطبوع کوهستانی از ویژگی‌های ارزشمندی است که این منطقه را به یکی از جاذبه‌های طبیعی استان تبدیل کرده است .

 

روستای محمدآباد

 

روستای محمدآباد از توابع شهرستان اقلید  بوده و در بخش مرکزی دهستان خسرو و شیرین واقع شده است ؛ در ضلع جنوبی این روستا محوطه‌ای با مساحت  6 کیلومتر وجود دارد که آب‌های سطحی و پوشش گیاهی مرکب از درختان بید سپیدار و نارون، چشم‌انداز زیبایی به آن بخشیده و ارزش گیاهی ویژه‌ای ایجاد کرده است.

 

چشمه محمد رسول الله(ص)

 

این چشمه در جنوب غربی شهر اقلید و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار واقع می باشد . این چشمه که از زیر یک تپه سنگی و خاکی می جوشد پس از ورود به یک حوضچه از طریق نهری کوچک باغهای اطراف را آبیاری می کند .ن ام قدیمی این چشمه رودخانه شکاب بوده که طی 100 سال گذشته به چشمه محمد رسول الله(ص) مشهور گردیده است.

 

حوض دختر گبر وکتیبه پهلویاز

 

حوض دختر گبر وکتیبه پهلویاز جاذبه های تاریخی می باشند که در مرکز شهر اقلید در سینه کوهی از دل سنگ فضایی دو پله ای تراشیده است که در وسط گودالی به ارتفاع 30 سانتی متر حفرشده است که مشهور به دختر گبر می باشد . به یکی از دیواره های این مکان کتیبه ای به خط پهلوی ساسانی درفضایی به طول 2 متر وعرض 88 سانتی متر کنده شده است.

برای مشاهده ادامه مطلب جاذبه ها ی گردشگری اقلید  کلیک کنید.